Το άρθρο 28 του νόμου 55/2015... και η αρπαγή της παραλίας
ΝΟΜΟΣ
Αρ. 55/2015
ΓΙΑ ΤΙΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΣΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΤΗΣ ΑΛΒΑΝΙΑΣ
Με βάση
τα
άρθρα 78 και 83, σημείο 1, του Συντάγματος, με πρόταση του
Υπουργικού
Συμβουλίου,
Η ΒΟΥΛΗ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ΤΗΣ ΑΛΒΑΝΙΑΣ
ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ:
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ι
ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
Άρθρο 1
Σκοπός του νόμου
Ο παρών νόμος αποσκοπεί στην προώθηση και προσέλκυση στρατηγικών
επενδύσεων,
εγχώριων και ξένων, στους τομείς της οικονομίας που έχουν
χαρακτηριστεί από τον
παρόντα νόμο ως στρατηγικοί τομείς, μέσω της καθιέρωσης ειδικών
διοικητικών
διαδικασιών που ευνοούν, διευκολύνουν ή επιταχύνουν την
υποστήριξη και τις
υπηρεσίες προς τους επενδυτές.
Άρθρο 2
Αντικείμενο του νόμου
Ο παρών νόμος καθορίζει τις διαδικασίες και τους κανόνες που
εφαρμόζουν τα
κρατικά όργανα για την εξέταση, έγκριση και υποστήριξη των
στρατηγικών
επενδύσεων, εγχώριων και ξένων, που υλοποιούνται στη Δημοκρατία
της Αλβανίας,
καθώς και τις υπηρεσίες προς τον επενδυτή.
Άρθρο 3
Ορισμοί
Στον παρόντα νόμο, οι ακόλουθοι όροι έχουν τις εξής σημασίες:
- «Οργανισμός» είναι ο Αλβανικός Οργανισμός Ανάπτυξης Επενδύσεων (AIDA).
- «Συνδρομητικός εκπρόσωπος του στρατηγικού έργου και/ή του στρατηγικού επενδυτή» είναι ο εκπρόσωπος της «μοναδικής θυρίδας» υπηρεσιών προς το στρατηγικό έργο/επενδυτή, ο οποίος είναι υπεύθυνος για τον συντονισμό της εργασίας και την εκπροσώπησή της έναντι του επενδυτή στο πλαίσιο των υπηρεσιών μίας στάσης.
- «Μοναδική θυρίδα» είναι το αρμόδιο ίδρυμα για την παροχή υπηρεσιών προς το στρατηγικό έργο/επενδυτή.
- «Μεγάλη γεωργική εκμετάλλευση» είναι μια σημαντική έκταση καλλιεργήσιμης γης, αξιοποιήσιμη για εντατική καλλιέργεια γεωργικών προϊόντων, που παράγει αντίκτυπο στην οικονομία και την απασχόληση, και της οποίας η έννοια μπορεί να χρησιμεύσει ως πρότυπο και για άλλες εκμεταλλεύσεις.
- «Λειτουργική ομάδα» είναι η ειδική ομάδα εργασίας, η οποία αποτελείται από εμπειρογνώμονες των καθ’ ύλην αρμόδιων υπουργείων, στους τομείς στους οποίους προτίθεται να υλοποιηθεί η στρατηγική επένδυση, με σκοπό την επαγγελματική υποστήριξη και βοήθεια κατά την παρακολούθηση όλων των διαδικασιών και την προετοιμασία όλων των νομικών πράξεων και εγγράφων, με στόχο την προετοιμασία, εφαρμογή, ανάπτυξη και υλοποίηση του συγκεκριμένου στρατηγικού επενδυτικού έργου.
- «Στρατηγικές επενδύσεις» είναι οι επενδύσεις που πραγματοποιούνται σε έναν από τους στρατηγικούς οικονομικούς τομείς, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου.
- «Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων» είναι το συλλογικό διοικητικό όργανο υπό την αιγίδα του Υπουργικού Συμβουλίου, όπως ορίζεται στον παρόντα νόμο.
- «Ενοποίηση γης» είναι η σχεδιασμένη επαναπροσαρμογή και αναδιάρθρωση των αγροτεμαχίων και της ιδιοκτησίας τους. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει την αλλαγή του σχήματος, της ιδιοκτησίας/νομικού καθεστώτος και της χρήσης της γης, σε οποιονδήποτε συνδυασμό.
- «Μνημόνιο κατανόησης» είναι η κατά κανόνα μη δεσμευτική συμφωνία για τις υπηρεσίες προς το στρατηγικό έργο και τον δυνητικό στρατηγικό επενδυτή, στην οποία προβλέπονται οι αμοιβαίες δεσμεύσεις και υποσχέσεις των μερών για την προετοιμασία, εκπόνηση και υλοποίηση του στρατηγικού επενδυτικού έργου.
- «Υποστηριζόμενη διαδικασία» είναι η διοικητική διαδικασία που προβλέπεται στον παρόντα νόμο, με την οποία η δημόσια διοίκηση παρακολουθεί, συντονίζει, υποστηρίζει, εποπτεύει και, ανάλογα με την περίπτωση, εκπροσωπεί τη στρατηγική επένδυση κατά τα στάδια της υλοποίησής της.
- «Ειδική διαδικασία» είναι η διοικητική διαδικασία που προβλέπεται στον παρόντα νόμο, με την οποία παρέχεται υποστήριξη με ειδικούς κανόνες για στρατηγικές επενδύσεις με αντίκτυπο στην οικονομία, την απασχόληση, τη βιομηχανία, την τεχνολογία και/ή την περιφερειακή ανάπτυξη, με στόχο τη διευκόλυνση και επιτάχυνση των επενδύσεων.
- «Δυνητικό στρατηγικό έργο» είναι το ενδεχόμενο επενδυτικό έργο με στρατηγικό αντίκτυπο για την ανάπτυξη της χώρας και με δημόσιο ενδιαφέρον, το οποίο ταξινομείται ως τέτοιο από τη στιγμή της πρωτοβουλίας για την εκπόνηση του έργου από τον φορέα προώθησης έως τη στιγμή απόκτησης του καθεστώτος «Στρατηγική επένδυση/επενδυτής».
- «Μητρώο στρατηγικών επενδύσεων» είναι η βάση δεδομένων για κάθε στρατηγική επένδυση που θα πραγματοποιηθεί στη Δημοκρατία της Αλβανίας μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου και η οποία θα διαχειρίζεται από τον Οργανισμό.
- «Λειτουργικός κίνδυνος» είναι ο κίνδυνος απωλειών ως συνέπεια αποτυχιών ή ανεπαρκειών πόρων, διαδικασιών, συστημάτων ή άλλων εξωτερικών περιστάσεων.
- «Στρατηγικοί τομείς» είναι οι οικονομικοί τομείς που ορίζονται σύμφωνα με τον παρόντα νόμο και θεωρούνται από το αλβανικό κράτος ως τομείς με υψηλό δυναμικό για την οικονομική ανάπτυξη της χώρας.
- «Καθεστώς “Στρατηγική επένδυση/επενδυτής, υποστηριζόμενη/ειδική διαδικασία”» είναι το καθεστώς που εγκρίνεται από την Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων και απονέμεται σε ιδιωτικά νομικά πρόσωπα, εγχώρια και ξένα, τα οποία επιδιώκουν να υλοποιήσουν επενδυτικό έργο, το οποίο έχει χαρακτηριστεί ως στρατηγικό σύμφωνα με τον παρόντα νόμο κατά όλα τα στάδια κατασκευής, υλοποίησης του στρατηγικού έργου και λειτουργίας της στρατηγικής επένδυσης/εγκατάστασης.
- «Υποκείμενα στρατηγικών επενδύσεων» είναι τα επενδυτικά υποκείμενα που ενδιαφέρονται για την ανάπτυξη και υλοποίηση επένδυσης η οποία έχει χαρακτηριστεί ως στρατηγική σύμφωνα με τον παρόντα νόμο. Τα υποκείμενα στρατηγικών επενδύσεων μπορεί να είναι ιδιωτικά νομικά πρόσωπα, εγχώρια και ξένα.
- «Αξία της επένδυσης» είναι η συνολική αξία που έχει επενδυθεί από τον επενδυτή έως τη στιγμή που το έργο καθίσταται λειτουργικό.
- «Περιοχές με αναπτυξιακή προτεραιότητα» είναι οι περιφερειακές και/ή τοπικές περιοχές της τοπικής αυτοδιοίκησης, οι οποίες προσδιορίζονται ως τέτοιες με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου και θεωρούνται για ειδική υποστήριξη με σκοπό την προώθηση της οικονομικής ανάπτυξης και της απασχόλησης.
Άρθρο 4
Πεδίο εφαρμογής
Ο παρών νόμος εφαρμόζεται για όλες τις στρατηγικές επενδύσεις,
οι οποίες
επιλέγονται ως τέτοιες βάσει των κριτηρίων και σύμφωνα με τις
διαδικασίες που
καθορίζονται στον παρόντα νόμο και στους οικονομικούς τομείς που
ρητά
προσδιορίζονται από τον παρόντα νόμο ως τομείς στρατηγικών
επενδύσεων.
Άρθρο 5
Δημόσιο συμφέρον
Οι στρατηγικές επενδύσεις, όπως καθορίζονται στον παρόντα νόμο,
θεωρούνται
επενδύσεις δημοσίου συμφέροντος.
Ο καθορισμός του δημοσίου συμφέροντος κατά την επιλογή μιας
στρατηγικής
επένδυσης αξιολογείται σύμφωνα με:
a) την αξία της επένδυσης·
b) τον χρόνο υλοποίησης της επένδυσης·
c) την παραγωγικότητα και την προστιθέμενη αξία της επένδυσης·
ç) τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας·
d) τον τομεακό οικονομικό προσανατολισμό·
dh) την περιφερειακή και τοπική οικονομική ανάπτυξη·
e) την ανάπτυξη ή τη βελτίωση των όρων και προτύπων για την
παραγωγή αγαθών και
την παροχή υπηρεσιών·
ë) την εισαγωγή νέων τεχνολογιών για την ενίσχυση της
ανταγωνιστικότητας και
της αποτελεσματικότητας της επένδυσης·
f) την αύξηση του γενικού επιπέδου ασφάλειας και ποιότητας ζωής
των πολιτών·
g) την προστασία του περιβάλλοντος και του καταναλωτή.
Άρθρο 6
Υπηρεσίες προώθησης και εκπροσώπησης
- Για την προσέλκυση στρατηγικών επενδύσεων στην Αλβανία, ο Οργανισμός (Agjencia) μπορεί να αναπτύσσει ή να αγοράζει υπηρεσίες προώθησης.
- Το κράτος μπορεί να εκπροσωπείται στις διεθνείς αγορές για στρατηγικές επενδύσεις και μέσω διεθνών επενδυτικών πρακτόρων. Μέσω του Οργανισμού, το κράτος υπογράφει συμφωνίες εκπροσώπησης με τους διεθνείς επενδυτικούς πράκτορες, των οποίων η υπηρεσία θα αποζημιώνεται, σε περίπτωση επιτυχίας, από τους ίδιους τους επενδυτές, μέσω της μορφής τέλους επιτυχίας (success fee).
- Πιο αναλυτικοί κανόνες για τις υπηρεσίες προώθησης και εκπροσώπησης καθορίζονται με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου.
Άρθρο 7
Αρχές αναλογικότητας και συμβατότητας σε συνάρτηση με ειδικές
συνθήκες
- Οι ειδικές και ενθαρρυντικές συνθήκες εφαρμόζονται μόνο στον βαθμό που δεν εξαλείφουν τον λειτουργικό κίνδυνο, με σεβασμό στις αρχές του ελεύθερου και αποτελεσματικού ανταγωνισμού στις διαδικασίες και στην αγορά. Ο λειτουργικός κίνδυνος μιας προτεινόμενης επένδυσης, εγχώριας ή ξένης, πρέπει πάντοτε να παραμένει στην πλευρά του επενδυτή.
- Οι ειδικές και ενθαρρυντικές συνθήκες εφαρμόζονται αναλογικά, τόσο σε σχέση με την αξία και τη σημασία της επένδυσης όσο και με το δημόσιο συμφέρον και την ωφέλεια της προτεινόμενης επένδυσης.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ II
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΚΑΙ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΗΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ
Άρθρο 8
Στρατηγικοί τομείς και κριτήρια για την εφαρμογή των διαδικασιών
- Οι στρατηγικοί τομείς, για την εφαρμογή και για τους σκοπούς
του παρόντος νόμου, θεωρούνται:
a) ο ενεργειακός και μεταλλευτικός τομέας·
b) ο τομέας "Μεταφορές, υποδομές ηλεκτρονικών επικοινωνιών και αστικά απόβλητα"·
c) ο τομέας "Τουρισμός (Τουριστικές υποδομές)"·
ç) ο τομέας "Γεωργία (Μεγάλη γεωργική εκμετάλλευση) και αλιεία"·
d) ο τομέας "Περιοχή τεχνολογίας και οικονομικής ανάπτυξης"·
dh) οι περιοχές με προτεραιότητα ανάπτυξης. - Οι ειδικοί υποτομείς εντός των τομέων που αναφέρονται στην παράγραφο 1 του παρόντος άρθρου καθορίζονται με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου.
- Πέραν των όσων προβλέπονται στην παράγραφο 1 του παρόντος άρθρου, οι προτεινόμενες επενδύσεις για να θεωρηθούν στρατηγικές πρέπει να πληρούν ταυτόχρονα τα εξής κριτήρια:
a) Για τον ενεργειακό και μεταλλευτικό τομέα και τους υποτομείς του, η
επένδυση πρέπει να είναι:
i) ίση ή μεγαλύτερη των 30.000.000 (τριάντα
εκατομμυρίων) ευρώ για
επενδυτές/έργα που θα λάβουν το καθεστώς «Στρατηγική
επένδυση/επενδυτής,
υποστηριζόμενη διαδικασία»·
ii) ίση ή μεγαλύτερη των 50.000.000 (πενήντα
εκατομμυρίων) ευρώ για
επενδυτές/έργα που θα λάβουν το καθεστώς «Στρατηγική
επένδυση/επενδυτής,
ειδική διαδικασία».
b) Για τον τομέα "Μεταφορές, υποδομές ηλεκτρονικών επικοινωνιών και
αστικά απόβλητα" και τους υποτομείς του, η επένδυση πρέπει να
είναι:
i) ίση ή μεγαλύτερη των 30.000.000 ευρώ για
υποστηριζόμενη διαδικασία·
ii) ίση ή μεγαλύτερη των 50.000.000 ευρώ για ειδική
διαδικασία.
c) Για τον τομέα "Τουρισμός (Τουριστικές υποδομές)" η επένδυση
πρέπει να είναι:
i) ίση ή μεγαλύτερη των 5.000.000 ευρώ και να δημιουργεί
τουλάχιστον 80
νέες θέσεις εργασίας, για υποστηριζόμενη διαδικασία·
ii) ίση ή μεγαλύτερη των 50.000.000 ευρώ για ειδική
διαδικασία.
ç) Για τους τομείς "Γεωργία (κατασκευή μοντέλου «Μεγάλης γεωργικής
εκμετάλλευσης») και αλιεία", η επένδυση πρέπει να είναι:
i) ίση ή μεγαλύτερη των 3.000.000 ευρώ και να δημιουργεί
τουλάχιστον 50
νέες θέσεις εργασίας, για υποστηριζόμενη διαδικασία·
ii) ίση ή μεγαλύτερη των 50.000.000 ευρώ για ειδική
διαδικασία.
d) Για τον τομέα "Περιοχή τεχνολογίας και οικονομικής ανάπτυξης",
συμπεριλαμβανομένων των υποτομέων του, η επένδυση πρέπει να
είναι:
i) ίση ή μεγαλύτερη των 5.000.000 ευρώ για
υποστηριζόμενη διαδικασία·
ii) ίση ή μεγαλύτερη των 50.000.000 ευρώ για ειδική
διαδικασία.
dh) Για τον τομέα "Περιοχές με προτεραιότητα ανάπτυξης", η επένδυση
πρέπει να είναι:
i) ίση ή μεγαλύτερη του 1.000.000 ευρώ και να δημιουργεί
τουλάχιστον 150
νέες θέσεις εργασίας, για υποστηριζόμενη διαδικασία·
ii) ίση ή μεγαλύτερη των 10.000.000 ευρώ και να
δημιουργεί τουλάχιστον 600
νέες θέσεις εργασίας, για ειδική διαδικασία.
- Πέραν των όσων προβλέπονται στην παράγραφο 3 του παρόντος άρθρου, για την υλοποίηση του έργου, ο επενδυτικός φορέας, για την υποστηριζόμενη ή ειδική διαδικασία, κατά την υποβολή της αίτησης και/ή της σύμβασης (στις περιπτώσεις που υπογράφεται τέτοια σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία για συμπράξεις δημόσιου-ιδιωτικού τομέα με το αλβανικό κράτος), οφείλει να προσκομίσει οικονομικά στοιχεία που αποδεικνύουν την ικανότητά του να καλύψει τις χρηματοοικονομικές εγγυήσεις για την υλοποίηση της επένδυσης, σε ποσοστό όχι μικρότερο του 10% της αξίας της επένδυσης.
- Το Υπουργικό Συμβούλιο καθορίζει τα περιθώρια της χρηματοοικονομικής εγγύησης, αναλυτικότερους κανόνες επ' αυτής, καθώς και τη φύση των αποδεικτικών εγγράφων που πρέπει να υποβάλει ο φορέας προκειμένου να αποδείξει τη χρηματοοικονομική του ικανότητα για την υλοποίηση του έργου, σύμφωνα με την παράγραφο 4 του παρόντος άρθρου.
- Το καθεστώς «Στρατηγική επένδυση/επενδυτής, ειδική διαδικασία» παρέχεται επίσης σε επενδυτές/επενδυτικά έργα τα οποία, παρόλο που δεν προβλέπεται να υλοποιηθούν σε έναν από τους τομείς που αναφέρονται στην παράγραφο 1 του παρόντος άρθρου, προβλέπεται ότι η συνολική αξία του επενδυτικού κεφαλαίου του έργου είναι ίση ή μεγαλύτερη των 100.000.000 (εκατό εκατομμυρίων) ευρώ.
- Το Υπουργικό Συμβούλιο, σε εφαρμογή της περίπτωσης "dh" της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου, καθορίζει με απόφασή του αναλυτικούς κανόνες για τον καθορισμό και τη λειτουργία των περιοχών που θα θεωρούνται ως περιοχές με προτεραιότητα ανάπτυξης.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ III
ΟΡΓΑΝΑ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΕΣ ΔΟΜΕΣ
Άρθρο 9
Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων
- Για την όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματική εφαρμογή του παρόντος
νόμου, δημιουργείται η Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων,
ένα συλλογικό διοικητικό όργανο υπό το Υπουργικό Συμβούλιο, το
οποίο προεδρεύεται από τον Πρωθυπουργό και αποτελείται από τα
εξής μέλη:
α) Τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης·
β) Τον Υπουργό αρμόδιο για θέματα Οικονομικών·
γ) Τον Υπουργό αρμόδιο για θέματα Οικονομίας και Τουρισμού·
ç) Τον Υπουργό αρμόδιο για θέματα Υποδομών και Μεταφορών·
δ) Τον Υπουργό αρμόδιο για θέματα Ενέργειας και Βιομηχανίας·
dh) Τον Υπουργό αρμόδιο για θέματα Αστικής Ανάπτυξης·
ε) Τον Υπουργό αρμόδιο για θέματα Γεωργίας·
ë) Τον Υπουργό αρμόδιο για το Περιβάλλον·
στ) Τον Γενικό Νομικό Εκπρόσωπο του Κράτους·
ζ) Κατά περίπτωση, τους αρμόδιους Υπουργούς, όταν τα θέματα που θα συζητηθούν στην Επιτροπή εμπίπτουν στους τομείς ευθύνης τους. - Η Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων καλεί να συμμετάσχουν στις συνεδριάσεις της, χωρίς δικαίωμα ψήφου, τους επικεφαλής των μονάδων της τοπικής αυτοδιοίκησης, ώστε να εκφράσουν τις απόψεις και τη γνώμη τους σχετικά με τις στρατηγικές επενδύσεις που προβλέπεται να υλοποιηθούν στις περιοχές διοικητικής τους δικαιοδοσίας.
- Η Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων έχει τις εξής αρμοδιότητες:
α) Παρακολουθεί τη λειτουργία του συστήματος της «μοναδικής θυρίδας» για την εξυπηρέτηση του στρατηγικού επενδυτή·
β) Παρακολουθεί την απόδοση και πρόοδο των στρατηγικών επενδύσεων, καθώς και εγκρίνει συγκεκριμένα προγράμματα για την υποστήριξη και τα κίνητρα υπέρ των στρατηγικών επενδύσεων·
γ) Εγκρίνει το σχέδιο δράσης για τα μέτρα, τις διαδικασίες και τις προθεσμίες σχετικά με τις υπηρεσίες και τη διευκόλυνση των διαδικασιών για τη σύνταξη και εφαρμογή ενός στρατηγικού επενδυτικού έργου, στο οποίο καθορίζονται συγκεκριμένες δεσμεύσεις, καθήκοντα και προθεσμίες για τα κεντρικά ιδρύματα και τις μονάδες της τοπικής αυτοδιοίκησης για όλα τα στάδια υλοποίησης και εφαρμογής του έργου·
ç) Εγκρίνει τα έργα με το καθεστώς «έργο με στρατηγικό δυναμικό».
Πιο αναλυτικοί κανόνες για αυτό το σημείο καθορίζονται με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου. - Η Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων εγκρίνει, με απόφαση, τον κανονισμό λειτουργίας και τις αρμοδιότητές της.
- Τον ρόλο της Γραμματείας της Επιτροπής Στρατηγικών Επενδύσεων ασκεί η Υπηρεσία (Αρχή/Οργανισμός), η οποία παρέχει όλη την απαραίτητη υποστήριξη για την ομαλή διεξαγωγή των συνεδριάσεων. Για τον σκοπό αυτό, δίπλα στην Υπηρεσία συγκροτείται τεχνική γραμματεία, η σύνθεση και ο τρόπος λειτουργίας της οποίας καθορίζονται στον κανονισμό για την οργάνωση και λειτουργία της Επιτροπής Στρατηγικών Επενδύσεων.
Άρθρο 10
Διοικητικά όργανα
- Η Υπηρεσία, πέρα από άλλες αρμοδιότητες και καθήκοντα που απορρέουν από την εφαρμογή του νόμου «Για τη δημιουργία, οργάνωση και λειτουργία της Αλβανικής Υπηρεσίας Ανάπτυξης Επενδύσεων», αποτελεί τη διοικητική δομή αρμόδια για την παροχή υπηρεσιών στον επενδυτή μέσω μιας μοναδικής θυρίδας για επενδυτές/έργα που υποβάλλουν αίτηση και επιδιώκουν να αποκτήσουν το καθεστώς «Στρατηγική επένδυση/στρατηγικός επενδυτής, υποβοηθούμενη/ειδική διαδικασία».
- Η Υπηρεσία είναι βοηθητικός πράκτορας για τα έργα με στρατηγικό δυναμικό, τους πιθανούς επενδυτές ή τον επενδυτή με εγκεκριμένο καθεστώς σύμφωνα με τον παρόντα νόμο.
- Η Υπηρεσία, στον ρόλο του βοηθητικού πράκτορα, και σύμφωνα με τις προβλεπόμενες υποχρεώσεις του παρόντος νόμου, παρακολουθεί όλες τις διοικητικές διαδικασίες από τη στιγμή υποβολής αίτησης/επενδυτικής πρότασης για ένταξη στις διοικητικές διαδικασίες απόκτησης του καθεστώτος «Στρατηγική επένδυση/στρατηγικός επενδυτής, υποβοηθούμενη διαδικασία» έως την ολοκλήρωση όλων των διοικητικών διαδικασιών που προβλέπονται από τον παρόντα νόμο για την υλοποίηση του επενδυτικού έργου.
- Η Υπηρεσία προβαίνει σε προκαταρκτική ανάλυση του προφίλ του επενδυτή και έχει δικαίωμα να ζητήσει πληροφορίες σχετικά με:
- τη χρηματοοικονομική του ικανότητα και δυνατότητα εξεύρεσης επαρκών κεφαλαίων για τη χρηματοδότηση της επένδυσης,
- τις οικονομικές του καταστάσεις,
- τη διοικητική του δομή,
- την ιδιοκτησία,
- τη θέση του στην αγορά,
- την προηγούμενη εμπειρία του στον τομέα επένδυσης,
- παρόμοια έργα και
- άλλα απαραίτητα στοιχεία που αποδεικνύουν την επενδυτική του ικανότητα και το δυναμικό του ως στρατηγικός επενδυτής για τα στρατηγικά επενδυτικά έργα, σύμφωνα με τον παρόντα νόμο.
- Η Υπηρεσία εκτελεί προπαρασκευαστικές ενέργειες και υπηρεσίες προς το έργο στρατηγικού δυναμικού και τον/τους επενδυτή/ές, παρέχει υπηρεσίες ανάλυσης, αξιολόγησης, συντονισμού πληροφοριών, ενοποίησης γης, καθώς και εκπροσώπησης του επενδυτή ενώπιον των αρμόδιων δημόσιων αρχών/θεσμών για την προετοιμασία, εφαρμογή και υλοποίηση ενός στρατηγικού επενδυτικού έργου.
- Δίπλα στην Υπηρεσία δημιουργείται το «Μητρώο στρατηγικών επενδύσεων», το οποίο αποτελεί τη βάση δεδομένων για κάθε στρατηγική επένδυση που θα πραγματοποιείται στη Δημοκρατία της Αλβανίας μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου. Οι λεπτομερείς κανόνες για τη λειτουργία, δημιουργία, διαχείριση, μορφοποίηση, περιεχόμενο κ.λπ., καθώς και οι διαδικασίες ασφάλειας του μητρώου εγκρίνονται με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου.
- Η Υπηρεσία αναφέρει στην Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων την παρακολούθηση και εφαρμογή όλων των καθηκόντων και διαδικασιών του σχεδίου δράσης, από τη στιγμή υποβολής επενδυτικής πρότασης για ένταξη στις διοικητικές διαδικασίες απόκτησης του καθεστώτος «Στρατηγική επένδυση/στρατηγικός επενδυτής, υποβοηθούμενη διαδικασία», έως την ολοκλήρωση όλων των προβλεπόμενων διοικητικών διαδικασιών για την υλοποίηση του επενδυτικού έργου.
- Το Υπουργείο αρμόδιο για την Οικονομία παρακολουθεί τη δραστηριότητα της Υπηρεσίας στον ρόλο της «μοναδικής θυρίδας», στο πλαίσιο της εφαρμογής των λειτουργικών της καθηκόντων και της παροχής υπηρεσιών προς τον επενδυτή, όπως ορίζεται από τον παρόντα νόμο, καθώς και τους δείκτες ποιότητας των υπηρεσιών που παρέχει η Υπηρεσία.
Άρθρο 11
Βοηθητικές διοικητικές δομές
- Η Επιχειρησιακή Ομάδα που δημιουργείται δίπλα στην
Υπηρεσία έχει τις εξής αρμοδιότητες:
α) Καθορίζει λεπτομερείς διαδικασίες για την προετοιμασία και υλοποίηση κάθε ατομικού έργου, και την ενημέρωση του επενδυτή και των ενδιαφερόμενων θεσμών·
β) Πραγματοποιεί ενέργειες που σχετίζονται με την υποβολή και ανάπτυξη του έργου και υποστηρίζει την εκτέλεση της στρατηγικής επένδυσης, καθώς και τη σύνταξη καταλόγου μέτρων και εγγράφων που πρέπει να περιλαμβάνει και/ή να ληφθούν για την υλοποίηση του έργου μέσω του συστήματος της «μοναδικής θυρίδας», με επιταχυνόμενη διαδικασία·
γ) Διενεργεί τεχνική αξιολόγηση του στρατηγικού επενδυτικού έργου, του στρατηγικού του δυναμικού, του λειτουργικού κινδύνου και του σχεδίου δράσης για την υλοποίηση του έργου. - Η Επιχειρησιακή Ομάδα, κατά περίπτωση και ανάλογα με το θέμα, ζητά γνώμη από την Αρχή Ανταγωνισμού, τις αρμόδιες μονάδες της τοπικής αυτοδιοίκησης ή άλλες υπηρεσίες/θεσμούς.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ
IV
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ
Άρθρο 12
Διοικητικές διαδικασίες
- Οι διοικητικές διαδικασίες που προβλέπονται από τον παρόντα νόμο και αναφέρονται στις στρατηγικές επενδύσεις εντός του πεδίου εφαρμογής που καθορίζεται στο άρθρο 4 του παρόντος νόμου, οι οποίες σχετίζονται με την προετοιμασία, εφαρμογή, ανάπτυξη και υλοποίηση ενός στρατηγικού επενδυτικού έργου, καθώς και με την έκδοση αδειών/εγκρίσεων/εξουσιοδοτήσεων και γνωμοδοτήσεων σύμφωνα με τον παρόντα νόμο, έχουν προτεραιότητα, ταξινομούνται πρώτες κατά σειρά και ακολουθούνται με επιταχυνόμενη διαδικασία από όλους τους εμπλεκόμενους δημόσιους, κρατικούς θεσμούς/φορείς/αρχές, είτε άμεσα είτε έμμεσα.
- Όλοι οι δημόσιοι, κρατικοί θεσμοί/φορείς/αρχές υποχρεούνται να συνεργάζονται και να παρέχουν στο Οργανισμό, υπό τον ρόλο της «ενιαίας θυρίδας» παροχής υπηρεσιών προς τον επενδυτή, κατόπιν αιτήματός του, διευκρινίσεις, πληροφορίες και τα αναγκαία έγγραφα σχετικά με την προετοιμασία, εφαρμογή και υλοποίηση ενός στρατηγικού επενδυτικού έργου. Ο ρόλος, οι ευθύνες και τα καθήκοντα στις σχέσεις του Οργανισμού με τους θεσμούς αυτούς, καθώς και οι λεπτομερείς κανόνες και οι διοικητικές προθεσμίες για την προτεραιότητα και επιτάχυνση της διαδικασίας, καθορίζονται με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου.
Άρθρο 13
Υποβολή του έργου και των σχετικών εγγράφων
- Ο ενδιαφερόμενος επενδυτικός φορέας, σύμφωνα με τον παρόντα
νόμο, ο οποίος επιθυμεί την ένταξη του επενδυτικού έργου στις
διοικητικές διαδικασίες των στρατηγικών επενδύσεων, με σκοπό
την απόκτηση του καθεστώτος «Στρατηγική επένδυση/επενδυτής –
υποβοηθούμενη διαδικασία» ή «Στρατηγική επένδυση/επενδυτής –
ειδική διαδικασία», πρέπει να υποβάλει έγγραφη αίτηση στον
Οργανισμό, συνοδευόμενη από τα εξής έγγραφα:
α) το επιχειρηματικό σχέδιο της επένδυσης, το σχέδιο χρηματοδότησης της επένδυσης και το πρόγραμμα εργασιών για την υλοποίηση του στρατηγικού επενδυτικού έργου·
β) την αξιολόγηση της κοινωνικής, οικονομικής και στρατηγικής επίπτωσης του έργου·
γ) κατάλογο με όλα τα κίνητρα και αιτήματα για στήριξη και υπηρεσίες που ζητά ο επενδυτικός φορέας από το αλβανικό κράτος για την υλοποίηση του έργου·
δ) τεκμηρίωση της χρηματοοικονομικής ικανότητας για την υλοποίηση του έργου, ως εγγύηση για την εφαρμογή και ανάπτυξη του έργου, σύμφωνα με το άρθρο 8 του παρόντος νόμου·
ε) δήλωση του ενδιαφερόμενου επενδυτικού φορέα για την ακρίβεια των στοιχείων και εγγράφων του φακέλου·
στ) έγγραφη εξουσιοδότηση από τον επενδυτή προς τον Οργανισμό, για τη διενέργεια όλων των αναγκαίων ελέγχων των στοιχείων που έχουν υποβληθεί και για τη συγκατάθεση στη δημοσιοποίηση των λεπτομερειών της προτεινόμενης επένδυσης, εξαιρουμένων των εμπιστευτικών πληροφοριών που δεν δημοσιοποιούνται ή γνωστοποιούνται σε τρίτους·
ζ) απόδειξη πληρωμής των εφαρμοζόμενων τελών. - Λεπτομερείς κανόνες για τα έγγραφα και την αξιολόγησή τους καθορίζονται με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου.
Άρθρο 14
Πρόταση και προκαταρκτική στήριξη στρατηγικού έργου
- Ο ενδιαφερόμενος επενδυτικός φορέας, ημεδαπός ή αλλοδαπός, και ο αρμόδιος υπουργός ανάλογα με τον τομέα του επενδυτικού έργου, μέσω του Οργανισμού, έχουν το δικαίωμα να ζητήσουν την ένταξη ενός έργου στις διοικητικές διαδικασίες στρατηγικών επενδύσεων, με σκοπό την απόκτηση του καθεστώτος «Στρατηγική επένδυση/επενδυτής – υποβοηθούμενη διαδικασία» ή «Στρατηγική επένδυση/επενδυτής – ειδική διαδικασία».
- Ο ενδιαφερόμενος φορέας που ζητά την ένταξη σε αυτές τις διαδικασίες, με σκοπό την ανάπτυξη πρότασης για ένα στρατηγικό έργο, πρέπει να υποβάλει έγγραφη αίτηση στον Οργανισμό, ο οποίος, αφού αξιολογήσει προκαταρκτικά τον στρατηγικό χαρακτήρα του έργου σύμφωνα με το άρθρο 5 του παρόντος νόμου, παρέχει υποστηρικτικό ρόλο για τη συλλογή τεχνικών, νομικών, διοικητικών κ.ά. δεδομένων απαραίτητων για τη σύνταξη, προετοιμασία και εφαρμογή της επένδυσης.
Άρθρο 15
Μνημόνιο Κατανόησης
Για τη στήριξη του έργου με στρατηγικό δυναμικό, κατόπιν
πρότασης του
Οργανισμού, η Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων εξουσιοδοτεί
τον/τους αρμόδιο/ους
υπουργό/ούς και/ή τον Οργανισμό να διαπραγματευτούν, συνάψουν
και υπογράψουν
Μνημόνιο Κατανόησης, στο οποίο καθορίζονται οι αμοιβαίες
υπηρεσίες, δεσμεύσεις
και υποσχέσεις της κυβέρνησης και του επενδυτή για τη σύνταξη,
προετοιμασία και
εφαρμογή του στρατηγικού επενδυτικού έργου. Το Μνημόνιο μπορεί
να υπογραφεί ήδη
από το στάδιο της αρχικής εκδήλωσης ενδιαφέροντος και των
προπαρασκευαστικών
ενεργειών.
Άρθρο 16
Τέλη για τις υπηρεσίες προς τον στρατηγικό επενδυτή/επένδυση
- Για τις υπηρεσίες προς τον στρατηγικό επενδυτή/επένδυση μπορούν
να επιβληθούν:
α) τέλη κόστους και διοικητικών υπηρεσιών·
β) τέλη διαχείρισης. - Τα τέλη αυτά και οι διαδικασίες επιβολής, πληρωμής και διαχείρισής τους εγκρίνονται με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου.
Άρθρο 17
Αξιολόγηση φακέλου και έγκριση καθεστώτος
υποβοηθούμενης/ειδικής διαδικασίας
- Ο Οργανισμός, μέσω της επιχειρησιακής ομάδας, εντός 30 εργάσιμων ημερών από την πλήρη υποβολή του φακέλου για απόκτηση του καθεστώτος «Στρατηγική επένδυση/επενδυτής – υποβοηθούμενη/ειδική διαδικασία», ελέγχει τα έγγραφα και διενεργεί τεχνική, χρηματοοικονομική και στρατηγική αξιολόγηση.
- Εάν διαπιστωθεί ελλιπής τεκμηρίωση, ζητείται γραπτώς η συμπλήρωση των απαραίτητων στοιχείων εντός 10 ημερών.
- Αν πληρούνται οι απαιτήσεις του νόμου, ο Οργανισμός προτείνει στην Επιτροπή την έγκριση του καθεστώτος. Η απόφαση κοινοποιείται γραπτώς στον αιτούντα.
- Όταν απαιτείται διαγωνιστική/παραχωρησιακή διαδικασία βάσει νομοθεσίας, και εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις, ο Οργανισμός προτείνει την έγκριση του καθεστώτος στην Επιτροπή. Η απόφαση κοινοποιείται γραπτώς.
- Σε περίπτωση απόρριψης του αιτήματος, ο ενδιαφερόμενος επενδυτής ενημερώνεται από τη γραμματεία της Επιτροπής.
Άρθρο 18
Περιεχόμενο της απόφασης
Η απόφαση έγκρισης του καθεστώτος πρέπει να περιλαμβάνει:
α) τον τίτλο του έργου·
β) το επενδυόμενο κεφάλαιο·
γ) το όνομα του επενδυτή και των συνεργατών·
δ) τον τύπο του έργου·
ε) τον τόπο/ζώνη υλοποίησης·
στ) τη διάρκεια ισχύος του καθεστώτος.
Άρθρο 19
Ανάκληση απόφασης έγκρισης του καθεστώτος
Αν κατά την προετοιμασία/υλοποίηση του έργου προκύψουν ψευδή
στοιχεία ή νέα
δεδομένα που θα είχαν οδηγήσει σε απόρριψη, η Επιτροπή ανακαλεί
την απόφαση
έγκρισης του καθεστώτος.
Άρθρο 20
Υποχρεώσεις μετά την ανάκληση του καθεστώτος
- Οι διοικητικές κυρώσεις δεν απαλλάσσουν τον επενδυτή από αστική ευθύνη για ζημίες.
- Ο αρμόδιος υπουργός λαμβάνει τα νομικά μέτρα για την τακτοποίηση των συνεπειών, σύμφωνα με τη νομοθεσία.
Άρθρο 21
Υπηρεσίες στον επενδυτή σε υποβοηθούμενη διαδικασία
Ο επενδυτής μπορεί να επωφεληθεί μέσω του Οργανισμού («ενιαία
θυρίδα») από:
α) προπαρασκευαστικές ενέργειες και επιταχυνόμενες διαδικασίες
διοικητικής
αίτησης·
β) προτεραιότητα σε τεκμηρίωση, γνωμοδοτήσεις και διαδικασίες
από τους
εμπλεκόμενους δημόσιους φορείς·
γ) ενοποίηση γης·
δ) υποστηρικτικά προγράμματα·
ε) υποστήριξη με υποδομές·
στ) διάθεση δημόσιας ακίνητης περιουσίας για την υλοποίηση του
έργου.
Άρθρο 22
Υπηρεσίες στον επενδυτή σε ειδική διαδικασία
Εκτός των παραπάνω, ο επενδυτής μπορεί να επωφεληθεί και από:
α) απαλλοτριώσεις ιδιωτικής ακίνητης περιουσίας για την
υλοποίηση του έργου·
β) έγκριση από τη Βουλή των σχετικών επενδυτικών συμβάσεων,
εφόσον το ζητήσει ο
επενδυτής και το κρίνει σκόπιμο το Υπουργικό Συμβούλιο, για
μεγαλύτερη νομική
ασφάλεια.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ
V
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΥΠΟΒΟΗΘΟΥΜΕΝΗ
Άρθρο 23
Λήψη αδειών/εγκρίσεων/εξουσιοδοτήσεων μετά την απόκτηση
του
καθεστώτος “Στρατηγική επένδυση/επενδυτής, υποβοηθούμενη
διαδικασία”
1. Μετά την έγκριση του καθεστώτος “Στρατηγική επένδυση/επενδυτής, υποβοηθούμενη διαδικασία” από την Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων, ο ενδιαφερόμενος επενδυτικός φορέας υποβάλλει στην Υπηρεσία πλήρη φάκελο, ο οποίος πρέπει να περιλαμβάνει όλα τα αναγκαία δικαιολογητικά που απαιτούνται από τη σχετική τομεακή νομοθεσία για την έγκριση αδειών/εγκρίσεων/εξουσιοδοτήσεων, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία περί αδειών, εγκρίσεων και εξουσιοδοτήσεων, συνοδευόμενα από τα αποδεικτικά πληρωμής των αντίστοιχων τελών.
2. Η Υπηρεσία διαβιβάζει τον φάκελο του επενδυτικού φορέα που έχει αποκτήσει το καθεστώς “Στρατηγική επένδυση/επενδυτής, υποβοηθούμενη διαδικασία” στις αρμόδιες δημόσιες αρχές/φορείς/θεσμούς, οι οποίοι είναι αρμόδιοι για την έκδοση των εν λόγω νομικών εγγράφων, εντός 5 εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία υποβολής του φακέλου.
3. Οι δημόσιες αρχές/φορείς/θεσμοί, με την παραλαβή του φακέλου από την Υπηρεσία, υποχρεούνται να χορηγήσουν τις άδειες/εγκρίσεις/εξουσιοδοτήσεις εντός 15 εργάσιμων ημερών, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.
4. Κατ’ εξαίρεση από όσα προβλέπονται στην παράγραφο 3 του παρόντος άρθρου, για εύλογους λόγους που σχετίζονται με την πολυπλοκότητα των αδειών/εγκρίσεων/εξουσιοδοτήσεων, η προθεσμία παρατείνεται μόνο μία φορά, για χρονικό διάστημα 15 εργάσιμων ημερών.
5. Οι δημόσιες αρχές/φορείς/θεσμοί, σε περίπτωση που διαπιστώσουν ότι ο φάκελος είναι ελλιπής, υποχρεούνται να ζητήσουν από τον επενδυτικό φορέα, μόνο μία φορά, εγγράφως, εντός 10 εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία παραλαβής του φακέλου, τη συμπλήρωση όλων των απαιτούμενων εγγράφων και στοιχείων, παραθέτοντας αναλυτικά και συγκεκριμένα τις σχετικές απαιτήσεις.
6. Ο επενδυτικός φορέας που έχει αποκτήσει το καθεστώς “Στρατηγική επένδυση/επενδυτής, υποβοηθούμενη διαδικασία” φέρει την ευθύνη για την ακριβή και αληθή συμπλήρωση των δεδομένων και των απαιτούμενων εγγράφων για την έκδοση των αντίστοιχων αδειών/εγκρίσεων/εξουσιοδοτήσεων, σύμφωνα με τη σχετική τομεακή νομοθεσία για την έγκρισή τους.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ VI
ΕΙΔΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Άρθρο 24
Λήψη αδειών/εγκρίσεων/εξουσιοδοτήσεων για την ειδική
διαδικασία
- Μετά την έγκριση του καθεστώτος “Στρατηγική επένδυση/επενδυτής, ειδική διαδικασία” από την Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων, ο ενδιαφερόμενος επενδυτικός φορέας υποβάλλει στην Υπηρεσία πλήρη φάκελο, ο οποίος πρέπει να περιλαμβάνει όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά που απαιτούνται από την τομεακή νομοθεσία για την έγκριση αδειών/εγκρίσεων/εξουσιοδοτήσεων, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία περί αδειών, εγκρίσεων και εξουσιοδοτήσεων, καθώς και τα αποδεικτικά πληρωμής των αντίστοιχων τελών.
- Η Υπηρεσία διαβιβάζει τον φάκελο του επενδυτικού φορέα που έχει αποκτήσει το καθεστώς “Στρατηγική επένδυση/επενδυτής, ειδική διαδικασία”, στις αρμόδιες δημόσιες αρχές/φορείς/θεσμούς που είναι αρμόδιοι για την έκδοση των αντίστοιχων νομικών εγγράφων, εντός 5 εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία υποβολής του φακέλου.
- Οι δημόσιες αρχές/φορείς/θεσμοί, με την παραλαβή του φακέλου από την Υπηρεσία, χορηγούν τις άδειες/εγκρίσεις/εξουσιοδοτήσεις εντός 15 εργάσιμων ημερών, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.
- Κατ’ εξαίρεση από την παράγραφο 3 του παρόντος άρθρου, για εύλογους λόγους που σχετίζονται με την πολυπλοκότητα των αδειών/εγκρίσεων/εξουσιοδοτήσεων, η προθεσμία μπορεί να παραταθεί μόνο μία φορά.
- Εάν οι δημόσιες αρχές/φορείς/θεσμοί διαπιστώσουν ότι ο φάκελος είναι ελλιπής, ζητούν μόνο μία φορά από τον επενδυτικό φορέα να συμπληρώσει το σύνολο των απαιτούμενων εγγράφων και στοιχείων. Ο επενδυτικός φορέας υποχρεούται να συμπληρώσει τον φάκελο εντός 10 εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία λήψης της σχετικής ειδοποίησης.
- Ο επενδυτικός φορέας που έχει αποκτήσει το καθεστώς “Στρατηγική επένδυση/επενδυτής, ειδική διαδικασία”, φέρει την ευθύνη για την ακριβή και ειλικρινή συμπλήρωση των απαραίτητων στοιχείων και εγγράφων για την έκδοση των αντίστοιχων αδειών/εγκρίσεων/εξουσιοδοτήσεων, σύμφωνα με την τομεακή νομοθεσία που ρυθμίζει την έγκρισή τους.
Άρθρο 25
Ενοποίηση των διαδικασιών
Σε περίπτωση που για την υλοποίηση ενός εν δυνάμει στρατηγικού επενδυτικού έργου, με ειδική διαδικασία, εμπλέκονται διάφοροι τομείς και απαιτείται η διεξαγωγή πολλαπλών διαγωνιστικών/προκηρυκτικών/παραχωρησιακών διαδικασιών από διαφορετικές αρχές, το Υπουργικό Συμβούλιο μπορεί:
a) να ενοποιήσει το στρατηγικό επενδυτικό έργο, ορίζοντας ως αναθέτουσα αρχή τον τομέα με τη μεγαλύτερη σημασία στην επένδυση, ανάλογα με τη φύση του στρατηγικού επενδυτικού έργου·
b) να συγχωνεύσει τις διαδικασίες λήψης αποφάσεων, ώστε να διεκπεραιώνονται από μία μόνο αναθέτουσα αρχή ή με συνυπογραφή.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ
VII
ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΙΚΑ ΜΕΤΡΑ
Άρθρο 26
Υποστήριξη με βοηθητικές υποδομές
- Το κράτος μπορεί να υποστηρίξει μια εγκεκριμένη στρατηγική επένδυση με βοηθητικές υποδομές, οι οποίες εξυπηρετούν την προετοιμασία, την υλοποίηση του έργου και την πραγματοποίηση της επένδυσης, όπως δρόμοι, ύδρευση, αποχέτευση, ηλεκτρική ενέργεια και τηλεπικοινωνίες.
- Το αρμόδιο Υπουργείο για θέματα οικονομίας, σε συνεργασία με άλλα υπουργεία, εξετάζει και επαληθεύει τις ανάγκες και αιτήσεις για βοηθητικές υποδομές, καθώς και αξιολογεί το κατά προσέγγιση κόστος υλοποίησής τους, το οποίο δεν πρέπει να είναι δυσανάλογα υψηλό σε σχέση με την αξία και τη σημασία του στρατηγικού επενδυτικού έργου.
- Η υποστήριξη με βοηθητικές υποδομές εγκρίνεται με απόφαση της Επιτροπής Στρατηγικών Επενδύσεων και κοινοποιείται εγγράφως στον επενδυτή.
- Οι αρμόδιες δημόσιες αρχές/φορείς για την υλοποίηση αυτών των έργων και υπηρεσιών λαμβάνουν άμεσα όλα τα απαραίτητα μέτρα και ακολουθούν όλες τις απαραίτητες οργανωτικές και επιχειρησιακές διαδικασίες για τον εντοπισμό και την κατά προτεραιότητα κάλυψη των σχετικών υποδομικών απαιτήσεων, προς υποστήριξη της εγκεκριμένης στρατηγικής επένδυσης.
Άρθρο 27
Χρήση δημόσιων ακινήτων για την υλοποίηση στρατηγικών
επενδύσεων
- Για την ανάπτυξη και υλοποίηση στρατηγικών επενδυτικών έργων, σύμφωνα με τον παρόντα νόμο, μπορούν να τεθούν στη διάθεση του έργου οικόπεδα, δάση, γεωργικές εκτάσεις και άλλα ακίνητα που ανήκουν στο αλβανικό κράτος.
- Ο τρόπος διάθεσης των ακινήτων που ανήκουν στο αλβανικό κράτος για την ανάπτυξη και υλοποίηση στρατηγικών επενδυτικών έργων ρυθμίζεται με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.
Άρθρο 28
Απαλλοτριώσεις για λόγους δημόσιου συμφέροντος
- Προκειμένου να καταστεί δυνατή η ανάπτυξη και υλοποίηση
στρατηγικών επενδυτικών έργων που έχουν αποκτήσει το καθεστώς
“Στρατηγική επένδυση/επενδυτής, ειδική διαδικασία”, σύμφωνα με
τον παρόντα νόμο, καθώς και των υποστηρικτικών υποδομών και
υπηρεσιών, επιτρέπεται η απαλλοτρίωση για λόγους δημόσιου
συμφέροντος των ιδιοκτητών ιδιωτικών ακινήτων, σύμφωνα με τις
διατάξεις της εφαρμοστέας νομοθεσίας για τις απαλλοτριώσεις.
Αυτό ισχύει στην περίπτωση που ο επενδυτής δεν έχει καταφέρει
να επιλύσει το ζήτημα ιδιοκτησίας μέσω συμφωνίας με τον
ιδιοκτήτη του ακινήτου, αφού έχουν προηγηθεί προσπάθειες μέσω
εργαλείων διευκόλυνσης πρόσβασης στη γη από τον επενδυτή ή/και
μετεγκατάστασης από το κράτος.
Ο τρόπος τεκμηρίωσης της συμφωνίας ή ασυμφωνίας με τον ιδιοκτήτη και η χρονική προθεσμία για την έναρξη/συμμετοχή του κράτους στις διαδικασίες απαλλοτρίωσης καθορίζονται με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου. - Η απαλλοτρίωση για λόγους δημόσιου συμφέροντος ιδιωτικών ακινήτων πραγματοποιείται σύμφωνα με τις διαδικασίες της ισχύουσας νομοθεσίας για τις απαλλοτριώσεις.
- Η οικονομική αποζημίωση που απαιτείται για την πραγματοποίηση των απαλλοτριώσεων καλύπτεται από το υποκείμενο που υπέβαλε το αίτημα για απαλλοτρίωση.
- Η απαλλοτρίωση για λόγους δημόσιου συμφέροντος ιδιωτικών ακινήτων, σύμφωνα με τον παρόντα νόμο, δεν επιτρέπεται για την απαλλοτρίωση ακινήτων που ανήκουν σε άλλους στρατηγικούς επενδυτές, οι οποίοι έχουν υλοποιήσει τις επενδύσεις τους σε προηγούμενη χρονική περίοδο.
Άρθρο 29
Δικαίωμα χρήσης των ακτών
Η έγκριση της χρήσης των ακτών της θάλασσας, λιμνών, ποταμών και των κοιτών τους, καθώς και των αντίστοιχων ζωνών, για την υλοποίηση στρατηγικού επενδυτικού έργου, δίνεται με ειδική απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, κατόπιν πρότασης της Επιτροπής Στρατηγικών Επενδύσεων και μετά από προηγούμενη γνωμοδότηση των αρμόδιων θεσμών, στη δικαιοδοσία των οποίων εμπίπτουν οι εν λόγω περιοχές.
Άρθρο 30
Συμμετοχή του κράτους σε στρατηγική επένδυση
Το κράτος μπορεί να συμμετέχει σε στρατηγικές επενδύσεις, με τον ρόλο του αναδόχου του έργου, της ζώνης ή υπό άλλες μορφές, σύμφωνα με τους κανόνες και τις διατάξεις της ισχύουσας νομοθεσίας. Η οργάνωση και η μορφή της συμμετοχής καθορίζονται με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου.
Άρθρο 31
Ταμείο Ακίνητης Περιουσίας για την Υποστήριξη Στρατηγικών
Επενδύσεων
- Για την κρατική υποστήριξη της υλοποίησης επενδύσεων, δημιουργείται το Ταμείο Ακίνητης Περιουσίας για την Υποστήριξη Στρατηγικών Επενδύσεων, το οποίο δημιουργείται από ακίνητη περιουσία του κράτους, ιδιοκτησίας κεντρικών θεσμών ή μονάδων τοπικής αυτοδιοίκησης.
- Ο τρόπος σύστασης, λειτουργίας και διαχείρισης αυτού του ταμείου εγκρίνεται με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου.
Άρθρο 32
Διοικητικά και πειθαρχικά μέτρα για τη μη εκπλήρωση καθηκόντων
Η ενέργεια ή η παράλειψη ενέργειας από δημόσιο υπάλληλο ή εργαζόμενο, κατά παράβαση του άρθρου 9 του παρόντος νόμου, θεωρείται σοβαρή παράβαση καθήκοντος και αποτελεί λόγο για την έναρξη πειθαρχικής διαδικασίας, σύμφωνα με τον νόμο υπ’ αριθ. 152/2013 “Περί δημοσίων υπαλλήλων” ή τον Εργατικό Κώδικα της Δημοκρατίας της Αλβανίας. Η Υπηρεσία προτείνει στο αρμόδιο διοικητικό όργανο τη λήψη πειθαρχικών μέτρων κατά του/των υπευθύνου/ων προσώπου/ων, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία για τη δημόσια διοίκηση.
Άρθρο 33
Διοικητικές παραβάσεις
- Οι παραβιάσεις των διατάξεων του παρόντος νόμου, όταν δεν
αποτελούν ποινικά αδικήματα, θεωρούνται διοικητικές παραβάσεις
και τιμωρούνται ως εξής:
a) η μη εκπλήρωση της υποχρέωσης που προβλέπεται στην παράγραφο 2 του άρθρου 12, τιμωρείται με πρόστιμο από 50.000 (πενήντα χιλιάδες) έως 500.000 (πεντακόσιες χιλιάδες) λεκ.
b) η μη τήρηση των προθεσμιών που προβλέπονται στην παράγραφο 3 του άρθρου 23 και στην παράγραφο 3 του άρθρου 24, τιμωρείται με πρόστιμο ύψους 10.000 (δέκα χιλιάδων) λεκ για κάθε ημέρα καθυστέρησης, αλλά όχι μεγαλύτερο από 150.000 (εκατόν πενήντα χιλιάδες) λεκ. - Η αρμόδια αρχή για την επιβολή του προστίμου είναι η Υπηρεσία.
- Η διαδικασία διαπίστωσης, επιβολής, προσφυγής και εκτέλεσης του προστίμου γίνεται σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία για τις διοικητικές παραβάσεις.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ
VIII
ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΤΕΛΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
Άρθρο 34
Εφαρμογή των διατάξεων
1. Ο παρών νόμος εφαρμόζεται για τις στρατηγικές επενδύσεις που προβλέπεται να υλοποιηθούν εκ νέου στη Δημοκρατία της Αλβανίας μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, οι οποίες θεωρούνται «νέες επενδύσεις», αλλά και για εκείνες τις στρατηγικές επενδύσεις που βρίσκονται σε φάση ανάπτυξης και για τις οποίες δεν έχει ακόμη υπογραφεί σύμβαση μεταξύ του θεσμού/οργανισμού/δημόσιας αρχής και του στρατηγικού επενδυτή.
2. Ο
παρών νόμος εφαρμόζεται επίσης και για εκείνες τις στρατηγικές
επενδύσεις για
τις οποίες έχει υπογραφεί σύμβαση πριν από την έναρξη ισχύος του
παρόντος νόμου
και οι οποίες ταξινομούνται ως στρατηγικές επενδύσεις, κατά την
έννοια του
παρόντος νόμου, με σκοπό την υλοποίηση και συγκεκριμενοποίησή
τους.
Οι διατάξεις που καθορίζονται στο Κεφάλαιο VII του παρόντος νόμου
δεν
εφαρμόζονται στις συμβάσεις επενδύσεων που έχουν υπογραφεί πριν
από την έναρξη
ισχύος του παρόντος νόμου.
Άρθρο 35
Κανονιστικές πράξεις για την εφαρμογή του νόμου
Το Υπουργικό Συμβούλιο εγκρίνει τις κανονιστικές πράξεις για την
εφαρμογή της
παραγράφου 3 του άρθρου 6· των παραγράφων 2, 5 και 7 του άρθρου 8·
της
παραγράφου 3 του άρθρου 9· της παραγράφου 6 του άρθρου 10· της
παραγράφου 2 του
άρθρου 12· της παραγράφου 2 του άρθρου 13· της παραγράφου 2 του
άρθρου 16· της
παραγράφου 1 του άρθρου 28· και των άρθρων 30 και 31, παράγραφος 2
του παρόντος
νόμου, εντός 3 μηνών από την έναρξη ισχύος του νόμου.
Άρθρο 36
Καταληκτική προθεσμία υποβολής αιτήσεων
Η καταληκτική προθεσμία για την υποβολή αιτήσεων από τα
ενδιαφερόμενα
επενδυτικά υποκείμενα για ένταξη στις διαδικασίες απόκτησης του
καθεστώτος
«Στρατηγική Επένδυση/Στρατηγικός Επενδυτής, υποβοηθούμενη/ειδική
διαδικασία»,
κατ’ εφαρμογή του παρόντος νόμου, είναι η 31η Δεκεμβρίου 2018.
Άρθρο 37
Έναρξη ισχύος
Ο παρών νόμος τίθεται σε ισχύ 3 μήνες μετά τη δημοσίευσή του στην
Επίσημη
Εφημερίδα.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου